De winnaars

NTR Radioprijs 2015

NTR

Juryrapport NTR Radioprijs2015

Aantal inzendingen: 30
Aantal genomineerde programma’s: 11

Uitreiking van de NTR Radioprijs: zondag 30 augustus 2015, van 14.30 tot 15.30 uur in De Roode Bioscoop in Amsterdam. De presentatie van de uitreiking van de NTR Radioprijs is in handen van Mijke van Wijk (DJ NTR Radio 6).

De jury van 2015:
* Marwil Straat, zendermanager NPO Radio 4 (jury-voorzitter)
* Clement Tonnaer, docent Journalistiek Fontys Hogeschool Tilburg
* Suzanne Bosman, presentatrice EenVandaag
* Arno Peeters, editor en geluidskunstenaar
* Co de Kloet, programmamaker NTR en presentator Radio Doc

Nominatiecommissie: Ottoline Rijks (eindredacteur Radio Doc NTR) en Marion Oskamp (redacteur NTR Radioprijs).

De prijs bestaat uit een prijs naar keuze van de winnaar: professionele opname-apparatuur een bezoek aan de Prix Europa in Berlijn of een montage-cursus.

De 1e Prijswinnaar is:

‘Geduld, Californië’ van Maud Mulier van het Koninklijk Conservatorium AP Hogeschool Antwerpen
De jury steekt de loftrompet over ‘Geduld, Californië’. Ze vindt het spannend, het programma heeft een mooie opbouw en vormt een betoverende parabel tussen de dood van de moeder en Disney. Pas halverwege komen alle puzzelstukjes bij elkaar en brengen een kaakslag toe. De ontroering die dit programma teweeg brengt zijn als nagels over een schoolbord, ze gaan door merg en been. De maakster heeft zich niet laten leiden door conventies, maar heeft op eigen wijze een filmische documentaire gemaakt waarbij zij het risico aandurfde (door het lange, wat onduidelijke begin) dat de luisteraar afhaakt, maar het pakt hier positief uit. Geluidstechnisch heeft de jury wel wat kritische kanttekeningen, maar de maakster is er in geslaagd de ontroering heel te houden en er geen tearjerker van te maken. Dit programma verdient een eerste prijs.

De 2e Prijs winnaar is:

‘La valla’ van Hadewijch Vanhaverbeke van RITCS Audiovisuele Kunsten in Brussel
De jury vindt dit een buitengewoon professioneel gemaakt programma, gebruik makend van alles wat actuele radio te bieden heeft: meertaligheid, citaten uit de media en fictie.
Dit vakwerk dompelde de jury onder in de couleur locale. Jammer vindt de jury het dat het programma maar één sfeer ademde, het perfecte schept ook afstand. Daarnaast was niet even duidelijk wie wie is in deze complexe aanpak. Toch wil de jury dit programma belonen voor zijn vakwerk en innovatieve aanpak.

 

De programma's die uiteindelijk de prijs niet winnen:

‘Onrust op Schier’ van Roel Breet en Ivar Lingen van de School voor Journalistiek in Utrecht
Een documentaire die sterk hangt op het reportage-element met een aantal mooie scenes. Met name waar de vrouwelijke hoofdpersoon kwaad werd. Het programma geeft een mooie inkijk in het lokale gebeuren, dat door de burgemeester daar bovenuit getrokken wordt. Een sympathieke productie waarin echter onvoldoende verteld wordt waar het nu om ging. De jury vindt dit een klassieke beginnersfout, te veel kennis bekend veronderstellen bij de luisteraar.

‘Buitenslapers’ van Stan Hulsen en Stefan Speelberg van de School voor Journalistiek in Utrecht
De jury noemt ‘Buitenslapers’ veeleer een reportage dan een documentaire. Het buitenslapen van de dakloze Steven wordt als probleem opgevoerd, maar blijkt voor de hoofdpersoon geen probleem, waardoor de jury zich afvroeg: ‘Waarom gaan ze de nacht met hem doorbrengen?’ Een sfeervol programma dat echter soms voor de luisteraar moeilijk te volgen was door de wisselende perspectieven, wie is wie op welk moment? Een onderwerp waar de makers meer uit hadden kunnen halen.

‘Terug naar Ooit’ van Anouk Kantelberg van Fontys Hogeschool in Tilburg
De jury vond het een leuk en origineel programma waarin herinneringen, citaten en muziek worden doorsneden met fragmenten uit de volwassen en vaak koude realiteit.
Maar naar de mening van de jury ontbreekt de urgentie en is de directe aanleiding en het vroegere Land van Ooit niet bekend genoeg. Desalniettemin is de maakster er in geslaagd om een land te schetsen waar je je fantasie de vrije loop mocht laten.

‘De Bunker’ van Geart van der Pol van Windesheim Zwolle
En prachtig programma dat met name in de dagboekfragmenten een poëtische inslag heeft. Het begint spannend, er is een groot geheim in het dorp, maar deze spanning weet de maker niet tot het einde vol te houden. Met name de Friese begrafenisfragmenten vertraagden het geheel. Naar het oordeel van de jury laat het muziekgebruik te wensen over, de pianomuziek ervaart men als cliché.

‘Licht aan het einde van de hulpverlening’ van Larissa de Heus van Windesheim Zwolle
De jury vindt het knap hoe de maakster een uitgekauwd onderwerp toch weer nieuw leven in weet te blazen. De keus voor het dubbele perspectief, hulpverleners en cliënten, werkt goed en geeft de luisteraar een gevoel van beklemming. De jury oordeelt dat het in het geheel echter te lang was en dat de spanning in het programma onderuit gehaald werd door een te klassieke opbouw. Met name de inzet van audio had een contrast kunnen vormen met de interviews. Ook reageerden niet alle personages inhoudelijk op elkaar.

’20 juli 1969’
van Julie Nevejan van RITCS Audiovisuele Kunsten in Brussel
De jury vindt het een briljant idee om de overwinning van Merckx aan de maanlanding te koppelen. De onderwerpkeuze, het muziekgebruik, de soundscape en de compositie vindt de jury heel goed. Ook humor ontbrak niet. Jammer was dat de hooggespannen verwachtingen niet tot het eind stand hielden, de personages herhaalden zich en waren naar het oordeel van de jury niet in staat het hele verhaal te dragen.

‘Eviva Espana’ van Bert De Cat van RITCS Audiovisuele Kunsten in Brussel
Leuke zomerradio die een origineel inkijkje geeft in deze klassieker. De maker slaagt er in het onderwerp een extra laag te geven ondanks het lichte onderwerp. Minder enthousiast is de jury over de opbouw van het programma, de chronologische vertelling doet afbreuk aan het waardevolle materiaal dat de maker in handen had.

‘Toekomstgeluid’ van Thijs van Litsenburg van de Fontys Hogeschool in Tilburg
De jury vindt het stoer dat de maker de Hilversumse radiowereld confronteert met een ogenschijnlijk vastlopend genre en ook zichzelf afvraagt: waarom doe ik hier eigenlijk aan mee? Het programma geeft een mooi kijkje achter de schermen en kent een goed tempo. De gekozen muziek draagt hier aan bij en is ritmisch. Maar de jury vraagt zich af of dit onderwerp relevant genoeg is voor de luisteraar, of toch meer bedoeld is voor de incrowd en betreurt het dat iedereen het in het programma met elkaar eens is. Ieder conflict ontbreekt.

‘Alice’ van Anneke Hermans van het RITCS Audiovisuele Kunsten in Brussel
Een intiem programma waarin de vraag waarom passie belangrijk is en een leven kan redden zich mooi ontvouwt. De jury noemt het een gouden moment dat als de hoofdpersoon moet kiezen, hij de bas (Alice) beschermt en niet zijn vriendin. Ook waardeert de jury de ontwikkeling waarbij de maakster Alice aanvankelijk als een bedreiging ervaart, maar haar aan het einde als een stiefkind omarmt. Maar minder waardering had de jury voor de geluidskwaliteit die te wensen overliet en het Vlaams dat vaak moeilijk was te verstaan voor Nederlandse oren. In haar eindoordeel ervoer de jury het programma als een te intieme biecht.

Algemeen

De NTR Radioprijs is dé aanmoedigingsprijs voor studenten en jonge radiomakers uit Nederland en Vlaanderen en wordt dit jaar voor de 25e keer uitgereikt.

De jury heeft met veel plezier naar de genomineerde inzendingen geluisterd. De jury omschrijft zijn doel als vierledig: het ‘celebreren’ van het medium radio, het aanmoedigen van jong talent, het geven van richting aan de jonge makers en de luisteraar kennis te laten maken met het werk van prille makers.

De jury heeft de programma’s op een aantal aspecten beoordeeld:

- Idee
- Ontwikkeling van het idee
- Productie, gebruik van het medium en akoestische kwaliteit
- Beluisterbaarheid, binding met de luisteraar
- Impressie van het totaal

De jury was aangenaam verrast door het aantal van 30 inzendingen. 
Zowel de onderwerpen, van zeer persoonlijk tot gedegen journalistiek, als de aanpak,
met humor en lef, toonden een grote diversiteit.
Weer bleek het verschil in opleiding van Nederland en België te leiden tot een andere aanpak van het documentaire genre.
De jury heeft bij zijn eindoordeel vooral originaliteit, verbeeldingskracht en het gebruik van zoveel mogelijk aspecten van het radiovak willen aanmoedigen.

Alle genomineerden zijn hier te beluisteren.
Radioprijs op Facebook: go.ntr.nl/radioprijs

De afleveringen