De Derde kerk van Steenderen | Uit Koloniale Kelders - Deel 1: Het Belgische 'Africa Museum'

Radio Doc

NTR, VPRO

Frietfabrikant Aviko en plattelandsgemeente Steenderen hebben al meer dan 50 jaar een innige relatie met elkaar. Maar als bekend wordt dat het bedrijf een 35 meter hoog vrieshuis in het open landschap wil bouwen, beginnen burgers tegen het heilige huisje Aviko te schoppen.
En het eerste deel van de korte documentaire van Marten Minkema over het Africa Museum in Tervuren.

De Derde kerk van Steenderen

Frietfabrikant Aviko en plattelandsgemeente Steenderen hebben al meer dan 50 jaar een innige relatie met elkaar. De aardappelgigant groeit als kool in de beginjaren en het dorp profiteert mee. Bijna niemand stelt vragen over uitbreidingsplannen. Burgemeesters en Avikodirecteuren trekken samen op om Steenderen op de kaart te zetten.

Aviko wordt een multinational, maar blijft Steenderen trouw. Maar als bekend wordt dat het bedrijf een 35 meter hoog vrieshuis in het open landschap wil bouwen, bijna net zo hoog als de twee kerktorens van Steenderen, en de gemeente daar heel snel mee akkoord gaat, beginnen burgers tegen het heilige huisje Aviko te schoppen. En daar zijn andere burgers niet blij mee.

Samenstelling Joost Wilgenhof

Uit Koloniale Kelders - Deel 1: Het Belgische 'Africa Museum'

Het laatste koloniale bastion binnen Europa.

Zo stond het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika tot voor kort
bekend. Het imposante, paleisachtige instituut bij Brussel is ooit
gebouwd door Leopold II, de koning der Belgen die afschuwelijk liet
huishouden in zijn privé-kolonie Congo, een gebied meer dan 76 maal
groter dan België waar hijzelf nooit een stap heeft gezet. Maar
Leopold stopte zijn museum wel vol met schatten uit de Congo en liet
zijn initialen achter in zowat elke zaal.

We leven nu in de 21ste eeuw, Congo is allang niet meer Belgisch en een grote verbouwing moest voorgoed een einde maken aan het besmette verleden. De feestelijke heropening van wat nu het 'Africa Museum' heet was een maand geleden.Maar de initialen van Leopold zijn niet verdwenen van de plafonds.
Waarom eigenlijk niet?

Radiomaker Marten Minkema bezocht de openingsdag, sprak met bezoekers, medewerkers, de directeur en blikt terug op zijn vorige bezoek aan het museum, nu meer dan twintig jaar geleden.