news letter

Naar Ikea of naar Noppes.nl? & Soberheid

Radio Doc

VPRO

In deze thema aflevering zijn twee korte documentaires te beluisteren over de verlokkingen van de consumptie maatschappij. Rob Muntz maakte een documentaire over woonwarenhuis Ikea. Rogeria Burgers ging langs bij de mensen die ooit de Vrekkenkrant publiceerden. Zijn ze nog altijd trouw aan hun idealen van weleer?

Als je een ziel hebt, is die weg in de Ikea …..

Ikea is de meest geliefde en succesvolle winkelketen van Nederland. Op Hyves heeft Ikea een eigen groep onder de noemer “Vrienden van Ikea” met ruim 175.000 aangesloten “Vrienden”. Mensen gaan naar Ikea om te winkelen, maar ook om te ontbijten, met hun kinderen te spelen, te dineren, het lijkt wel of iedereen van Ikea houdt. Iedereen?

Nou ja , behalve Rob Muntz dan. Hij begrijpt niet wat ons bezielt, waarom wij allemaal maar grenzeloos consumerend door het leven gaan. Om dit te doorgronden heeft hij zich een week lang ingegraven in de Ikea. In een hilarische documentaire geeft Muntz een scherpe kijk op het kuddegedrag van de mens. In gesprekken met talloze bezoekers houdt hij ons een spiegel voor. We consumeren uit verveling, uit eenzaamheid of omdat we niet bestand zijn tegen de verlokkingen van de winkel. Zoals een van de bezoekers zegt: ‘Je gaat er heen voor een kopje koffie, maar je komt toch altijd wel met een dingetje thuis’. En soms met een hele nieuwe uitzet. En dat die mooie aanbiedingen niet altijd onder even fijne arbeidsomstandigheden worden gemaakt, nemen we op de koop toe.

Regie: Rob Muntz en Rogeria Burgers, RVU, 2008

Soberheid

Rogeria Burgers (NPS)

Twintig jaar geleden won de beweging die aanspoorde tot consuminderen enorm aan terrein in de samenleving, maar wat is daarvan overgebleven?

Het lijkt of we er de afgelopen tien jaar juist een tandje bijgezet hebben als het om consumeren gaat. Hoe kijken de idealisten van weleer aan tegen deze ontwikkelingen.