Makers van Morgen

De Zwaluwenstraat

VPRO

In deze korte mixed-media documentaire over een groep Roma kinderen worden de hoofdpersonen makers. Hierdoor word je als kijker meegenomen in het leven van David en de andere kinderen van de Zwaluwenstraat.

Als regisseur en animator vermengt jonge maker Tonke Koppelaar op een speelse manier de volwassen wereld met die van de Roma kinderen, maar ook de echte wereld met een metaforische en een getekende met een gefilmde.

Regie: Tonke Koppelaar

‘De kinderen verrasten mij constant’

In gesprek met regisseur Tonke Koppelaar

Tekst: Anne van Blijderveen

Voor haar afstudeerwerk was Tonke Koppelaar (1996) op zoek naar een onderwerp waar ze met haar camera niet dichtbij kon komen. Een gekke keuze voor iemand die een documentaire wil maken. Toch heeft het prachtig uitgepakt: Tonke geeft in De Zwaluwenstraat Roma kinderen uit Roemenië een camera mee. Met bijzondere resultaten.

Tonke Koppelaar is net afgestudeerd van haar studie Design Illustration aan de HKU en besloot met bewegend beeld af te studeren. ‘Dat vloeide voort uit mijn stage bij regisseur Sara Kolster waarbinnen ik animaties heb gemaakt voor haar film Wolkenzusje. Sinds dat moment ben ik verliefd op animatie en besloot ik er meer mee te gaan experimenteren.’

Roma

‘Een vriendin van mij woont in Roemenië waar ze voor Stichting Laleaua werkt. Dit is een Roemeense stichting die ontwikkelingswerk doet voor Roma in Roemenië met een focus op onderwijs. In het dorp waar de stichting werkzaam is, leven de Roma gesegregeerd van de Roemenen. Doordat je de Roma-wijken niet zomaar met een camera in kunt trekken waar zij opereren, leek het mij een goede uitdaging om met verbeeldingskracht en fantasie het verhaal van de Roma kinderen te vertellen.’ Veruit de meeste Roma wonen in Roemenië maar ze hebben daar veelvuldig te maken met discriminatie. Ze worden als vies en crimineel gezien waardoor ze bijna nergens werk krijgen. ‘Het is niet zo dat alle Roma in armoede leven, maar in de buurt waar die stichting zit wel en er heerst daar ook emotionele armoede. Veel ouders zijn analfabeet en daarom is het heel belangrijk dat die kinderen aanvullend onderwijs krijgen. Maar wat het draaien daar lastig maakt, is dat de ouders heel andere verwachtingen hebben als je hun kind komt vastleggen. Dan denken ze dat je hun kind beroemd gaat maken en daarmee ook betere kansen voor hen en het kind creëert.’

Tonke Koppelaar

Leermoment

Om haar film te kunnen maken, ging Tonke in de winter van 2019 lesgeven voor Stichting Laleaua waarbij ze de kinderen allerlei creatieve opdrachten geeft. ‘Ik liet de tien kinderen uit die klas hun droomhuis schilderen, zelfportretten tekenen en ik verdeelde camera’s over duo’s. Voor de video-opdracht moesten bespreken wat ze met elkaar overeenkomstig hadden en hoe ze van elkaar verschilden.’ Bij de video-opdracht legde Tonke goed uit aan de kinderen wat de bedoeling was van deze opdracht en vroeg ze hen of ze haar wilden helpen bij het maken van de film. ‘Ze waren direct heel enthousiast. Wat me verraste was hoe serieus ze de opdracht namen en hoe inhoudelijk ze waren, mijn eerste insteek was namelijk om de beelden vooral als sfeerbeelden te gebruiken. Met name David, het jongetje dat samen met zijn vriendje Sorin in de documentaire zit, begreep de opdracht goed en kon mooi vertellen. Hij is een heel pienter ventje en heel veerkrachtig, een kenmerkend element in de film. In de montage heb ik dan ook het besluit genomen om hem het hoofdpersonage te maken. Maar wel op zo’n manier dat hij ook symbool staat voor de rest van de kinderen.’ De beelden verrasten Tonke heel erg en ze openden haar ogen. Waar zij hen in armoede zag leven, benoemde een van de kinderen bijvoorbeeld hoe trots ze was op het paarse huis waarin ze woonden. ‘Dat vond ik heel leerzaam. Als buitenstaander doe je aannames over de situatie van de ander, maar voor die ander kan het heel anders aanvoelen.’

Vervlechten

Bijna een jaar lang werkte Tonke Koppelaar aan haar film. Vooral de montage was een crime. ‘Voordat ik aan de film begon had ik wel allerlei plannetjes. Als onderdeel van het lesprogramma schrijven de kinderen bijvoorbeeld brieven over hun familie en ik dacht dat die leidend zouden zijn in de film. Maar dat heb ik helemaal niet gebruikt. De kinderen verrasten me zo vaak dat de film eigenlijk vooral bestaat uit de momenten waarbij ze me verwonderden.’ Dat betekende ook dat ze terug naar de tekentafel moest om te bedenken hoe haar film er nu uit zou gaan zien. ‘De montage was een enorme chaos. Ik had de muren helemaal volgehangen met allerlei papieren om alle verhaalonderdelen tot een film te verwerken. Gelukkig kon ik sparren met mensen van de HKU en had ik goede begeleiding, want op een gegeven moment zag ik de kracht van mijn eigen film niet meer in.’ Wat voor Tonke de film bij elkaar bracht, was de muziek van Margot Roubos. ‘Zij werkt heel improviserend en schreef aan de hand van mijn beelden al een deel van haar muziek. Hierop heb ik mijn animaties weer getimed en vervolgens heeft zij haar muziek nog eens aangepast. Hierdoor hebben we het verhaal echt aan elkaar kunnen vlechten met de animaties en de muziek.’

De Ander

Door corona heeft Tonke de film nog niet kunnen laten zien aan de kinderen. ‘Ik wil wel heel graag dat ze het zien, zij zijn mijn belangrijkste publiek. Het liefst wil ik hun reacties zien als ze de documentaire kijken, maar mocht het nog heel lang duren dan ga ik de film toch wel opsturen, denk ik.’ Stichting Laleaua waarmee ze samenwerkte voor de film is heel blij met het eindresultaat. ‘Dat betekende voor mij wel dat de film was gelukt.’ Tonke hoopt dat de kijker na het zien van deze film bij zichzelf zal nagaan hoe die naar anderen kijkt en in hoeverre dat overeenkomt met wat die “ander” zelf ervaart. ‘Verder wil ik gewoon graag een verhaal vertellen over mensen die niet gezien worden. Met De Zwaluwenstraat heb ik geprobeerd de kinderen zelf dit verhaal te laten vertellen, maar uiteindelijk zit je er als maker natuurlijk wel tussen. Ik heb ernaar gestreefd dat op een subtiele manier te doen, maar het blijft mijn visie op de situatie.’ In de toekomst hoopt Tonke nog meer documentaires te maken en zich verder te verdiepen in animatie. ‘Maar ik ga ook zeker samenwerken met mensen uit andere disciplines, een editor zou de volgende keer wel fijn zijn bijvoorbeeld, haha.’

Over de regisseur

Tonke Koppelaar (1996) woont in Utrecht en is afgestudeerd in Design Illustration aan de HKU. Sinds haar afstuderen is ze bezig met het opzetten van haar illustratie onderneming vanuit haar gedeelde studio in HoogHiemstra. Daarbij is ze nog bezig om haar film op festivals te laten draaien. De Zwaluwenstraat is onder andere geselecteerd voor Go Short.