news letter

2Doc Makers van Morgen

Spring maar achterop

VPRO

In de vorige eeuw groeide de fiets in Nederland uit tot nationaal cultuuricoon. In hun documentaire 'Spring maar achterop' brengen Dominique Luttik en Dorine Bothof een ode aan het stalen ros met een portret van een dag in fietsend Nederland.

Stefan Kruszel,

Interview Dorine Bothof en Dominique Luttik

Voor een minorvak tijdens hun studie aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht kregen maaksters Dominique Luttik en Dorine Bothof de opdracht een documentaire te maken. De keuze voor het onderwerp was geheel aan hen. Direct wisten de twee vrolijke studentes dat ze geen zwaar onderwerp met pratende hoofden wilden behandelen.

“We wilden een dynamisch onderwerp waarbij we onze creativiteit zowel inhoudelijk als qua vorm de vrije loop konden laten”, vertelt Dorine. “Mede dankzij de zus van Dominique kwamen we toen op het idee om iets te doen met fietsen.”

Nationaal cultuuricoon
Noem in een willekeurig buitenland de naam Nederland en een van de eerste connotaties die men zal maken met ons land is de grote hoeveelheid aan fietsen. “Wij hebben het in dit land zelf misschien niet zo door maar het is best wel bijzonder welke rol de fiets speelt in onze levens. Nederland kent meer fietsen dan inwoners. Iedereen groeit er van jongs af aan mee op en de fiets is daarmee een soort nationaal cultuuricoon”, aldus Dominique.  “Bovendien zagen we bij de fiets diverse mogelijkheden om te spelen met diverse filmtechnieken zoals het monteren van GoPro’s op de fietsen.”

Bert Haanstra
Nu de twee studentes het onderwerp hadden moesten ze op zoek naar een vorm waarin de film gegoten kon worden. De inspiratie hiervoor kwam mede door het zien van een documentaire van Bert Haanstra. Deze gelauwerde documentairemaker, onder meer bekend van zijn film ‘Alleman’, legde in zijn films de alledaagse gedragingen van Nederlanders vast. “Na het zien van Haanstra’s documentaire wisten we dat we een raamvertelling wilden maken van een dag in fietsend Nederland in diezelfde sfeer,” vertelt Dorine. “Bovendien zaten er beelden in van fietsers die we dolgraag wilden gebruiken in onze film.”

Het toeval wilde dat de oom van Dominique vroeger op de filmacademie in de klas zat bij Rimko Haanstra, de zoon van de befaamde filmmaker. De twee filmmakers in spé gingen op de thee en kregen toestemming om de gewenste beelden uit de Haanstra-film met voice-over van dichter Simon Vinkenoog in hun eigen documentaire op te nemen.

Budget
Aangezien zij van hun opleiding geen budget kregen voor het maken van de film waren zij aangewezen op de grotendeels vrijwillige medewerking van een heleboel mensen. “Er waren een heleboel lieve mensen die ons geholpen hebben bij het maken van deze film. Zo werd de muziek speciaal gecomponeerd door een vriend van ons. De animaties werden gemaakt door Shosho uit Rotterdam in ruil voor een taart en de geluidsbewerking voor een fles whisky”, lacht Dominique. Ook een crowdfunding-campagne om de grootste uitgaven te dekken heeft echter niet kunnen voorkomen dat de twee makers uit eigen zak hebben moeten toeleggen.

Samenwerking
Do & Do producties, zoals de makers zichzelf gekscherend noemen, zijn erg tevreden over de samenwerking tijdens dit project. Waar Dorine de slagvaardige en impulsieve doener van de twee was, wilde Dominique alle stappen goed overdenken en op papier zetten. “In deze combinatie konden we elkaar goed aanvullen en gebruik maken van onze specifieke kwaliteiten”, legt Dorine uit. “Het hielp ook mee dat we over veel zaken hetzelfde dachten. Zo vonden we het allebei erg belangrijk om de mensen die meewerkten aan de film duidelijk uit te leggen wat we van plan waren en hebben we veel aandacht besteed aan nazorg.”

Do en Do zijn trots op het eindresultaat en hopen in de toekomst ooit weer samen een documentaire te mogen maken. Inmiddels zijn beiden afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Journalistiek. Dominique (24) werkt op dit moment bij productiemaatschappij De Haaien als junior programmaontwikkelaar. Dorine (23) is na een stage bij het programma Willem Wever op zoek naar een baan in de jeugdjournalistiek.