Makers van Morgen

Sophie & Helene

VPRO

In de Makers van Morgen-film Sophie & Helene van regisseur Vincent Boy Kars zetten twee Rotterdamse meisjes hun eerste stappen in de wereld van sekslijnen.

In de hedendaagse wereld wordt jong en oud gebombardeerd met een stortvloed aan suggestieve en seksuele beelden, zowel online als op tv. Je zou denken dat de ouderwetse sekslijnen in een hopeloze vergetelheid geraakt zijn. Niets blijkt echter minder waar. Nog steeds bestaan er zogeheten beldames, die je kunt opbellen wanneer je verlangt naar een spannend gesprek met een vrouw.

In gesprek met regisseur Vincent Boy Kars

Tekst: Wieneke van Koppen, 2015

Gebrek aan seksuele fantasie
Vincent Boy Kars, vierdejaars student aan de Sint Joost Academie in Breda, is gefascineerd door de wereld van telefoonseks. Hij vertelt: ‘’Jongeren kunnen tegenwoordig zo makkelijk porno kijken en hoeven vanaf het moment dat ze op Play drukken nergens meer over na te denken. Ik geloof dat de seksuele fantasie van de jeugd hiervan ten koste gaat.’’ Kars raakte geïnteresseerd in het aanbod van seks in vroegere tijden en ontdekte dat sekslijnen in de jaren ’80 een heuse hype waren. ‘’De ouderwetse beldames zijn zeer verschillend van de hedendaagse porno-industrie: mensen hebben echt contact en moeten hun eigen fantasie gebruiken als ze aan de telefoon zitten. Die wereld wilde ik graag instappen in de documentaire Sophie & Helene.’’

Controle en oprechtheid
Sophie en Helene zijn de artiestennamen van twee van Kars’ kennissen die net als hij studeren aan de kunstacademie. Toen Kars dit project bedacht, besloot hij hen te vragen om te starten met een sekslijn. Het woord documentaire dekt de lading daarom niet volledig: Sophie & Helene was eerder een vormexperiment van Kars. Lois en Milou hadden zelf niet het idee om beldames te worden, maar Kars vroeg hen dit te doen. Nadat zij hun akkoord gegeven hadden, heeft Kars de controle compleet los gelaten. De emoties en de gebeurtenissen zijn dus wel oprecht en niet geënsceneerd.
Het bewijs daarvan is te zien in Sophie & Helene. In de documentaire hoor je de dames bijvoorbeeld twijfelen over de beschrijving bij hun telefoonnummer: ‘’Ik wil het ook niet te veel bij mezelf houden, want dan wordt het te persoonlijk ofzo.’’ Behalve over hun beschrijving vrezen ze ook voor de mannen die zullen bellen. Ze hebben op internet gruwelijke verhalen van ervaringsdeskundigen gelezen en zijn bang de meest vieze mannen van Nederland aan de telefoon te krijgen.

One man crew
Vincent Boy Kars heeft Sophie & Helene zelfstandig geproduceerd. Hij is daarvoor met zijn camera, statief en microfoon naar het huis van Milou gegaan en heeft dus zelf het camerawerk, het beeld en de regie gedaan. Hierdoor waren Lois en Milou minder camerabewust dan anders het geval was geweest. Kwalitatief gezien komt dit de film ongetwijfeld ten goede Kars zag het werken met minimale middelen als een uitdaging. Het resultaat was gelukkig succesvol uitgepakt. Vrijwel de hele documentaire speelt zich af in het huis van Milou en daardoor krijg je het gevoel bij de dames op de bank te zitten en deel uit te maken van hun gesprekken.

En verder?
Nadat men Sophie & Helene heeft gezien, krijgt Kars dikwijls de vraag hoe het verhaal afloopt. Gaan de dames verder met bellen? Of maken ze iets geks mee en stoppen ze abrupt? Kars geeft aan dat ze allebei direct gestopt zijn na deze eerste ervaring. Tegelijkertijd vertelt hij dat het wel degelijk interessant was geweest om dit project voort te zetten: ''In de documentaire zie je al dat de een minder moeite heeft met het bellen dan de ander. Het zou boeiend zijn om te zien dat een van de meisjes uiteindelijk van het werk zou gaan walgen, terwijl de ander de wereld juist zou ontdekken. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit proces zich verder zou gaan ontwikkelen en hoe dit op film zou uitpakken.''

Shockeren en verrassen
De tijd die Kars niet in het vervolg van Sophie & Helene steekt, gaat zitten in zijn afstudeerfilm (de naam hiervan is nog onbekend). In die film zal hij gaan vastleggen hoe twee van zijn vrienden een pornofilm gaan opzetten vanaf het prille begin tot aan een uiteindelijke tape. Ze zullen hun eigen actrices uitzoeken, zelf het thema bedenken en de film vervolgens ook daadwerkelijk maken. Kars geniet ervan om de kijker met een vraag achter te laten en om die lichtelijk te shockeren. Het liefst werkt hij in een grensgebied tussen fictie en documentaire.

Vincent Boy Kars zit in het vierde jaar van de opleiding Film aan de AKV Sint Joost Academie in Breda. Hij was eerder actief voor Kriterion Rotterdam, is op dit moment host bij het Rotterdams Open Doek in LantarenVenster te Rotterdam en werkt bij vele sets als assistent.