Makers van Morgen

Flippogekte

VPRO

Je bent student en mag een documentaire maken over een fenomeen dat grote impact had in je kindertijd. Waar denk je dan aan? Tom van der Zant (24, Zaandam) twijfelde geen seconde: “Flippo’s”.

Donna Brouwer

De rage die acht jaar duurde

“De acht jaar durende Flippo rage leek mij een leuk en uiterst herkenbaar fenomeen voor de huidige generatie twintigers,” begint van der Zant. “Na wat research heb ik Hans Zandvliet, de ondernemer die de Flippo bedacht, gebeld voor een afspraak. Ook hij was direct enthousiast en wilde graag meewerken.” En zo was het idee voor de documentaire geboren.

Gekte rond een plastic schijfje

Met zijn documentaire wil van der Zant benadrukken welke gekte een simpel plastic schijfje met zich meebracht. “Bij Flippo’s denk je aan vrienden op het schoolplein, aan uitverkochte schappen in de supermarkt. Het kwam zelfs op de nationale televisie!” De rage sprak destijds zowel kinderen als volwassenen aan. “In de eerste instantie wilde ik voor de film iemand van mijn eigen generatie interviewen. Op de dag van het interview raakte diegene echter betrokken bij een auto-ongeluk. Hij verkeert nu weer in goede gezondheid maar was toen niet in staat een interview te geven.” Zodoende vertrok van der Zant met zijn cameraman op de bonnefooi naar de grote Flippo verzamelbeurs. Daar stuitten ze op Hannie: “Zij  bleek een goed alternatief,” aldus de Zaandammer. “Hannie is een bijzonder en grappig persoon, een fanatieke verzamelaar met een gezonde portie zelfspot.”

 

Online generatie

Een dergelijke rage zal anno 2015 niet zo snel meer gebeuren denkt van der Zant: “Natuurlijk waren er na de Flippo hypes als de Scoobidoo en voetbalplaatjes, maar deze waren een stuk vluchtiger en bovendien seizoensgebonden.” Is de grote jeugdvertegenwoordiging op online platforms hiervoor ook een reden? “Dat denk ik wel,” stelt de filmmaker. “Jongeren zijn nu meer online. Misschien is dat ook een soort trend te noemen.”

Vergane glorie

Uitgaande van de bizarre gekte rondom de Flippo zou je denken dat Hans Zandvliet zijn tijd badend in het goud, dan wel Flippo’s, spendeert. “Dat valt tegen,” vertelt van der Zant. “Het komt in de documentaire niet expliciet naar voren maar de hoogtijdagen voor ‘de Flippokoning’ zijn voorbij. Hans Zandvliet heeft veel pech gehad met een langdurige ziekte waarvan hij nog steeds revalideert. Mede daardoor is hij veel geld verloren.” Toch komt hij in de documentaire als immer optimistisch persoon naar voren. “Wellicht is dit toe te schrijven aan het feit dat hij goed met de camera om kan gaan, en dat volgens mij ook leuk vindt. Toch draagt dat op een positieve manier bij aan de luchtigheid van de documentaire.” aldus van der Zant.