“Je bent het eindresultaat van andermans keuzes”, aldus Frederica over haar ouders in Hoe ik mei en juli voel. Frederica komt uit een bijzonder gezin. Haar vader heeft elf kinderen bij drie verschillende vrouwen. Op haar vijftiende neemt ze de moeilijke beslissing om net als haar moeder uit het huis van haar vader te vertrekken. Hier is nooit over gesproken. Frederica besluit het zwijgen te doorbreken. Regisseur Anna Peeters won met haar film in 2013 een Wild Card op het NFF.

Interview met Anna Peeters

Door: Vincent Breedeveld

De relatie tussen ouder en kind is moeilijk te vatten in woord en beeld. Regisseur Anna Peeters raakte gefascineerd door dit proces en legde het vast in Hoe ik mei en juli voel. Zij volgt Frederica, die opgroeide in een huis waarin twee gezinnen samen woonden met hun vader. Op haar vijftiende besluit zij om - net als haar moeder - het huis te verlaten. In de film gaat ze de confrontatie met haar vader aan. Een gesprek over Anna’s fascinatie met de relatie tussen ouder en kind, de con- frontatie tussen Frederica en haar vader en het winnen van de NFF Wildcard.

Toen Anna haar documentairevoorstel voorlegde aan haar docenten, vonden deze dat ze beter fictie kon schrijven. Het thema van haar film was alleen te vatten in een speelfilm. Anna: “Ik voelde echter dat het een documentaire moest worden. Ik heb toen acht mensen geïnterviewd over hun ouders. Allen hadden ze een interessante relatie met hun ouders, maar die van Frederica was echt uniek.”
 

De titel van de film is zowel metaforisch als een beschrijving van Frederica’s gevoelens. “Ik associeer mei met bloei en juli met het tot rust komen van de natuur, een zeker bezinning. In de film zien we in mei Frederica nadenken over de manier waarop ze de confrontatie met haar vader aan wil gaan. Na dit gesprek volgt er een moment van bezinning in juli. Deze maand creëert een nieuw begin, een moment waarop beiden inzichten van elkaar hebben verkregen”, aldus Anna.

Maar dit ging niet zonder slag of stoot. “Op de dag dat we zouden gaan, ontstonden er spanning en twijfels bij Frederica wat betreft het gesprek met haar vader. In dat opzicht speelt het maken van de documentaire daarbij wel een rol, het nodigt ook uit situaties op te zoeken die je normaal misschien niet zou aangaan. Een filmcrew geeft dat misschien ook een veiligheid en ze kon altijd op mij terugvallen”, zegt Anna.

Met haar film won Anna op het NFF de Wildcard, iets wat ze totaal niet had verwacht. Anna: “Op de dag van de uitreiking ging mijn film in première en daardoor was ik al behoorlijk zenuwachtig. Ik had dan ook niet verwacht dat ik zou winnen.” Op dit moment is Anna bezig met het uitwerken van een nieuwe film, maar nog helemaal concreet is dit idee niet. “Ik ben enorm kritisch op mijn eigen creaties. Ik hoop net als in Hoe ik mei en juli voel een universeel fenomeen middels een sferische benadering dicht bij het gevoel van de kijker te brengen en dat gaat niet over twee nachten ijs.”
 

Meer Makers van Morgen