17 juni, 21:30u op NPO 2 Extra

A Genuine Forger

VPRO

Guy Ribes is een van 's werelds beruchtste kunstvervalsers. Al meer dan drie decennia heeft Ribes grote deals gescoord door werken van Picasso, Matisse en andere legendes te verkopen, met een twist: Ribes schilderde de werken zelf.

Kunstvervalser Guy Ribes wist decennialang de kunstwereld voor de gek te houden. Hij verkocht de prachtigste werken van kunstenaars als Picasso en Matisse, alleen... schilderde hij ze zelf. Valse erfgenamen, meedogenloze dealers en meer; het is allemaal aanwezig in het leven van Guy Ribes, een échte vervalser.

Regie: Jean-Luc Léon

Wat is de aantrekkingskracht van valse kunst?

Vijf vragen aan het Museum Valse Kunst

Tekst: Martha Bulten

Waarom voelen mensen zich zo aangetrokken tot neppe kunst? 2Doc gaat hierover kort in gesprek met Barbara van Straten, voorzitter van het bestuur van Museums Vledder.

Jullie museum hangt vol met valse kunst. Waarom?
‘Valse kunst is van alle tijden en stromingen binnen de kunstgeschiedenis. Daarbij spreekt valse kunst tot de verbeelding, we kunnen ons daar allemaal iets bij voorstellen. Valse kunst draait om een oud economisch principe: ‘het aanbod is kleiner dan de vraag’. En daarbij kun je je afvragen of de mens er niet om vraagt om bedrogen te worden, we willen graag iets geloven ook al is het niet waar. Al deze elementen maken valse kunst boeiend en levend.’

Museums Vledder

Is het wel een goed idee om valse kunst een podium te geven?
'Ja, wij geloven dat mensen hierdoor bewuster en voorzichtiger worden. Wij laten ze op een andere manier naar kunst kijken.'

Zijn vervalsingen altijd goed te herkennen?
‘Nee, de beste vervalsingen zijn stukken die gemaakt zijn in de stijl van een kunstenaar. Dus die zijn eigenlijk nieuw. Dat maakt het moeilijk om ze als 'vals' te kenmerken.'

Hoe goed zijn de vervalsingen over het algemeen?
‘Daar zitten grote verschillen in. Sommige stukken, bijvoorbeeld zeefdrukken die in grotere oplages gemaakt worden, zijn soms moeilijk van echt te onderscheiden. Maar soms zie je in een oogopslag dat het geen ‘echte’ is. En er zijn natuurlijk ook twijfelgevallen, bijvoorbeeld de werken die door de leerlingen van een meester gemaakt zijn.’

Zal valse kunst ooit ophouden te bestaan?
'Nee, er zullen, precies om die economische redenen, altijd redenen zijn om vervalste kunst te maken en te verkopen.'

Meer documentaires over kunst