Vrijdag 25 september, 20:30, NPO2Extra

Under the Wire

VPRO

Under the Wire vertelt het verhaal van twee journalisten, Marie Colvin en Paul Conroy. Ten tijde van de oorlog in Syrië deden zij verslag over de situatie in de belegerde stad Homs. Slechts één van het keerde terug.

Marie Colvin, bekend als ‘de journalist met het ooglapje’ arriveerde in 2012 in Syrië om daar samen met haar journalistieke partner Paul Conroy het verhaal te vertellen van de burgers die vastzaten in de stad Homs. Die stad werd belegerd tijdens een aanval van het Syrische leger.

In de documentaire Under the Wire wordt de ongelofelijke reis van Colvin en Conroy naar Syrië verteld. Wie was Colvin, wat maakte haar als journaliste zo uniek en wat was er bijzonder aan haar samenwerking met de fotograaf Conroy?

Under the Wire is een aangrijpend verhaal waarin collega’s van het duo vertellen over de moed van de journalisten. De vertellingen worden afgewisseld met nooit eerder intense en tragische beelden uit de eerste hand. De documentaire gaat diep in op het intense drama van de reis van Conroy en Colvin.

Regie: Chris Martin

 

Dit was geen oorlog. Dit was een afslachting.

Fotograaf Paul Conroy over de oorlog in Syrië

Speelfilm over het leven van Marie Colvin

Op het leven van Marie Colvin werd de fictiefilm A private war gebaseerd. In de film wordt de correspondente gespeeld door Rosamund Pike. Je ziet haar samen oorlogsfotograaf Paul Conroy (Jamie Dornan) tijdens reizen naar brandhaarden waar ze rebelllenleiders en dictators interviewt.

Bespreking Helmut Boeijen 'Under the Wire'

Ze moest letterlijk een oog geven voor haar missie. In 2001 te Sri Lanka, tijdens een bloedige burgeroorlog. Een ooglapje zou het handelsmerk worden van de Amerikaanse oorlogscorrespondent Marie Colvin. Net als dat ze voor de Duvel niet bang was en koste wat het kost, ongeacht de omstandigheden, de verhalen van gewone mensen wilde vertellen. Zo zou ze ook aan haar einde komen, bij een raketaanval in de Syrische stad Homs op 22 februari 2012.

Lees meer...

Colvin was zo’n vrouw waarover films worden gemaakt: A Private War (het speelfilmdebuut van de gevierde documentairemaker Matthew Heineman, met Rosamund Pike als de onvervaarde journaliste) en de documentaire Under The Wire van Chris Martin. Beide films uit 2018 zijn zowel een eerbetoon aan de vrouw zelf als aan haar stiel, de oorlogsjournalistiek, en vormen tevens een vlijmscherpe aanklacht tegen oorlog in het algemeen.

Waar de speelfilm Colvins complete loopbaan probeert te vatten, inclusief haar trauma’s en drankmisbruik, reconstrueert deze docu alleen de helletocht die zou leiden tot haar dood (en die van haar Franse collega Rémi Ochlik). ‘Er is een vrouw dood’, roept een man op huiveringwekkende amateurbeelden, die de paniek van het moment perfect weerspiegelen. ‘Wie?’ reageert een ander. ‘Marie van The Sunday Times?’ Het antwoord slaat alle hoop de bodem in: ‘Ja, Marie van The Sunday Times. Ze is dood.’

Maar, om een bekende boutade te parafraseren: achter elke succesvolle vrouw staat een sterke man: fotograaf Paul Conroy. Colvins vaste partner in crime is de eigenlijke hoofdpersoon van deze beklemmende documentaire. Die is ook gebaseerd op het boek dat hij schreef over hun werkreis naar Assads Syrië. Nadat ze samen de voorpagina van de krant hadden gehaald en zij dat met de dood moest bekopen, belandde hij weer bij de benauwde kilometerslange tunnel die hen op de plek des onheils had gebracht.

Conroy had nog maar één missie: zijn verhaal vertellen. Hun verhaal. Samen met enkele collega’s die erbij waren op dat fatale moment en in de rug gedekt door een slimme combinatie van reconstructiebeelden en shockerende opnamen van de ‘slachting’ ter plaatse brengt hij de horror tot leven. Dat komt hard binnen. Marie, een ijzervreter van het zuiverste water, zou vast niet anders gewild hebben.

Meer documentaires over Syrië meer