De jacht op Banksy is na 25 jaar nog steeds niet gesloten. Met man en macht wordt in deze docu gezocht naar een van de meest populaire kunstenaars van deze tijd.

De maatschappijkritische muurschilderingen van straatkunstenaar Banksy verschijnen plotseling en op mysterieuze wijze van de ene op de andere dag op gebouwen in grote steden. Ze trekken massaal de aandacht en maken Banksy tot een van de grootste namen in de hedendaagse kunstwereld. Maar wie is die mysterieuze Banksy?

In de documentaire Banksy Most Wanted zoeken kunsthandelaars, journalisten en Banksy-liefhebbers naar de identiteit van de omstreden, maar immens populaire straatkunstenaar. Door getuigenissen van mensen die hem kennen of die met hem hebben samengewerkt, geven de regisseurs een indringend portret van de gemaskerde held. Spannende theorieën leiden tot een ingewikkeld kat-en-muisspel. De uiteindelijke vraag: moet de identiteit van een kunstenaar bekend zijn om zijn kunst te waarderen? 

Regie: Aurélia Rouvier, Seamus Haley en Laurent Richard

‘Ik ben van mening dat kunst en de kunstenaar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn’

In gesprek met Loes van Delft

Tekst: Martha Bulten

Nederland heeft dan wel geen Banksy, maar wel Loes van Delft (1991). Kortgeleden verkocht ze al haar kunst aan een museum in China. Een unieke prestatie voor een jonge schilder. De Brabantse kunstenares heeft over de hele wereld exposities; van Taiwan tot New York. In de film Banksy Most Wanted wordt tevergeefs gespeurd naar de identiteit van Banksy. Van Delft geeft haar eigen kijk op de populaire kunstenaar.

Het is al even geleden, maar ik moet het toch vragen: hoe voelde het om al je kunst te verkopen aan het Deji Art Museum in China?
‘In het begin kon ik het niet geloven, want zoiets gebeurt gewoon bijna nooit. Het Chinese contact bleek wel heel serieus te zijn. Het is een compliment om zo'n aankoop te krijgen van een museum. Het heeft me wel op de kaart gezet. Internationaal en ook nationaal heb ik veel reacties en opdrachten mogen ontvangen. Het zijn gekke en leuke tijden!’

Wie zijn jouw grootste inspiraties geweest voor de kunst die je tot nu hebt gemaakt?
‘Van jongs af aan ben ik fan geweest van Takashi Murakami, Kaws en Andy Warhol. Op de kunstacademie kwamen deze namen niet voorbij. Hun werk werd niet echt gewaardeerd of serieus genomen, terwijl zij toch toonaangevende kunstenaars van de 21e eeuw zijn.’

Hoe kijk jij naar de kunstenaar Banksy en zijn werk?
‘Ik vind het vet dat hij met zijn kunst iets wil vertellen. Hij heeft een maatschappelijke boodschap waarin ik me wel kan vinden. Ik vind zijn knipoog naar de kunstwereld ook wel een statement. Een aantal jaar geleden werd ik uitgenodigd in Barcelona in 3 Punts Galeria, een van de leading galleries in Spanje, om deel te nemen aan een 'Urban' groepsexpositie. Daar hing tot mijn grote verbazing werk van vele grote namen zoals Mr. Brainwash, Kaws, maar ook Banksy. Dat was de eerste keer dat ik echte werken van Banksy zag. Die maakte een diepe indruk op mij. Tijdens de opening vroeg ik aan de galeriehouder of Banksy zelf een borreltje was komen drinken. “Possible si, possible no...”, was het antwoord.’

Hebben jouw kunst en die van Banksy overeenkomsten? Zo ja, wat zijn die?
‘Banksy heeft een hele speciale manier om zijn werk onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Via social media heb ik ook een manier gevonden om veel aandacht te creëren voor mijn werk. Ons werk sluit geheel aan bij de tijdgeest van nu. No more old school shit!’

Banksy is als kunstenaar net zo bekend als zijn kunstwerken zelf. En dat terwijl mensen niet eens weten wie hij of zij is. Vind jij dat de kunstenaar los moet kunnen staan van zijn kunst? Denk jij daar ook over na als jij iets maakt of tentoonstelt?
‘Banksy was anoniem, omdat hij wilde voorkomen dat hij gearresteerd werd tijdens het maken van straatkunst. Die anonimiteit heeft hij in zijn verdere carrière gekoesterd. Zelf ben ik van mening dat kunst en de kunstenaar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Kunst is een stukje van jezelf en je wilt dat dat gezien wordt, toch?’

'Ik vind zijn knipoog naar de kunstwereld ook wel een statement'

Loes van Delft

Wat zie jij terug van Banksy’s invloed op de kunstwereld?
‘Banksy houdt de kunstwereld een spiegel voor. Hij opent deuren en houdt zich niet aan de traditionele kunstvormen. Net als Andy Warhol heeft hij met zijn baanbrekend oeuvre het kunstminnend publiek een nieuwe manier van kijken geboden.’

Jij bent als kunstenaar erg actief op social media, vooral Instagram. Je bent daar ook benaderd door het Deji Art Museum. Heeft het gebruik van die sociale kanalen iets veranderd in de connectie tussen kunst en de kunstenaar?
‘Social media heeft alles veranderd. Je kunt vandaag de dag je eigen platform creëren en laten zien wie je bent, hoe je leven er uit ziet, wat je bezighoudt. Het blijkt dat mensen het waarderen om een inkijkje te krijgen in het creatieve proces. Het toont niet alleen het eindresultaat, maar ook hoe het werk tot stand is gekomen. Er zijn mensen die mij al jaren volgen en die sturen regelmatig een blijk van waardering. Dat doet mij ook goed.’

In de film Banksy Most Wanted gaat de hele wereld op zoek naar het gezicht achter Banksy. Vind jij dat de persoon achter een van de populairste kunstenaars ter wereld zich ooit bekend moet maken?
‘Ik respecteer zijn keuze om anoniem te blijven. Als hij dat zo wil; waarom niet? Zijn anonimiteit was geboren uit noodzaak, maar nu is het mega publiciteit voor hem. Chapeau, Banksy!’

Je bent erg druk. Ben je nu bezig met een nieuwe collectie of met andere projecten?
‘De aankoop van het Chinese museum heeft veel interesse gewekt voor mijn werk. Ik ben heel erg blij dat mijn schilderijen op Art Taipei, de grootste kunstbeurs in Taiwan, geëxposeerd gaan worden. De afgelopen jaren heb ik mijn main character, Pjipje, in beeldvorm uitgebracht. Dit is ook bij Disney opgevallen en zij hebben me nu aangeboden om een samenwerking met hen te doen om samen een beeldje uit te brengen. Echt een eer om uitgenodigd te worden. Zij hebben ook andere samenwerkingen met grote namen in de kunstwereld; wat mooi om daarbij te mogen horen. Ook mag ik in oktober meedoen aan een groepsexpositie van Disney in Shanghai. Het mag duidelijk zijn dat mijn werk in het ‘Verre Oosten’ bijzonder goed aanslaat! Ze zijn daar niet bang van iets nieuws en zijn cartoon-gefocust. Leuke vooruitzichten!’

'Zijn anonimiteit was geboren uit noodzaak, maar nu is het mega publiciteit voor hem'

Loes van Delft

De beste kunstdocu's