AVRO Close Up

Marina Abramovic: The Artist is Present

AVRO

AVRO Close Up

Marina Abramovic: The Artist is Present

AVRO

Marina Abramović is de beroemdste performance kunstenaar van de afgelopen veertig jaar. Ze maakte een onvergetelijke indruk met performances waarbij ze haar eigen lichaam inzette als ruw materiaal. Ze kerfde bijvoorbeeld een pentagram in haar buik of sloeg zichzelf met een zweep tot bloedens toe. Altijd bleven er echter sceptici die zich afvroegen of haar werk wel echt 'kunst' genoemd kon worden.

Marina Abramović is een indrukwekkende verschijning: ze is lang, heeft een bleke teint, een krachtige neus en lang donker haar. Voor haar performance ‘The Artist is Present’ zat ze drie maanden lang zes dagen per week in het atrium van het Museum of Modern Art, waar mensen één voor één tegenover haar konden zitten, zo lang als ze zelf wilden. Ze mochten haar aankijken, maar het was niet de bedoeling dat er woorden of aanrakingen uitgewisseld werden. De documentaire 'Marina Abramović: The Artist is Present' toont de aanloop naar en het verloop van deze performance, die samen met een retrospectief van haar werk te zien was in het Museum of Modern Art in New York. De film gaat tevens terug in de tijd om te onderzoeken hoe 'The Artist is Present' binnen het oeuvre van Abramović past, van haar vroege solocarrière tot haar twaalf jaar durende samenwerking met de Duitse kunstenaar Ulay, met wie ze ook een hartstochtelijke liefdesrelatie had.

Gedurende de performance volgt de documentaire Abramović van dag tot dag. Vaak vloeien er tranen, ook bij Marina zelf. Abramović: ‘De mensen hebben me zo geraakt. (…) Je bent kwetsbaar voor ze. Je stuurt ze niet weg na vijf minuten. Ze mogen zoveel van je nemen als ze zelf willen. Je geeft ze de mogelijkheid om zich te openen. En dan is het alsof er een waterval van pijn loskomt.’

Regisseurs: Matthew Akers en Jeff Dupre