3LAB

Alleen op de wereld

EO

Anna en Kjeld zoeken ieder op hun eigen manier naar een invulling van het leven. We staan op, gaan naar het werk, eten en naar bed. Draait ons leven om dagelijkse rituelen of is er een diepere, ondoorgrondelijkere zin van het leven?

Kjeld woont omringd door de natuur in zijn kleine huisje en wordt binnenkort vader. Hij zoekt voldoening in de simpelheid van het leven in de natuur. Anna is een jonge artiest en zoekt naar antwoorden in haar poëzie en muziek.

Alleen op de wereld van regisseur Iris Grob is een filosofisch documentaire-essay waarin het zoeken naar de kern van het leven centraal staat. Hoe moeten wij leven als er nergens antwoorden te vinden zijn? 

Regie: Iris Grob

In gesprek met de maker: Iris Grob

‘De film is een zelfportret zonder dat ik er zelf in zit’

Door: Esther Aerts

De zin van het leven is een groot thema. Toch besloot Iris Grob de uitdaging aan te gaan en hier een film over te maken. ‘Ik heb een enorme fascinatie voor de natuur, voor hoe dingen in elkaar steken. Ik vind het leven soms zo bizar. Ik kan me daar zó mee bezighouden dat ik er soms een beetje wiebelig van wordt. De een vindt het heel makkelijk om te accepteren hoe het leven gaat. Ik ben iemand die daar heel erg over nadenkt.’

Hoe ben je te werk gegaan?
‘Ik heb eerst ontzettend veel filosofieboeken gelezen, en veel romans en poëzie gezocht waar dit thema in zat. Alle vormen van kunst helpen mij erin antwoorden te vinden op grote levensvragen. Via een vriendin kwam ik terecht bij Anna, waar ik meteen hele goede gesprekken mee had. Daarnaast wilde ik ook die cyclus die je ziet in de natuur, waar leven en dood heel zichtbaar zijn, terug laten komen in de film.’

Waarom koos je voor deze personages?
‘Wat ik mooi vind aan Anna is dat ze vooral troost in de muziek vindt. Haar songteksten vind ik heel passend bij het thema. Ze is heel getalenteerd en gaat recht op haar doel af. Aan de andere kant merk je dat ze veel vragen stelt over het pad dat ze aflegt.

Bij Kjeld zie je dat hij er simpeler over denkt. Hij is bijvoorbeeld niet zo bezig met dingen als prestatiedrang. Hij leidt een iets teruggetrokkener en eenvoudiger leven, met de seizoenen. Maar je ziet aan het feit dat hij levensbeschouwing geeft, hem grote levensvragen zeker bezighouden. Hij was een mooie tegenhanger en voor de film was het natuurlijk prachtig dat hij op het punt stond vader te worden. Dat vond hij best spannend.’

Waarom wilde je het contrast van de hectiek van de stad en de rust van het platteland laten zien?
‘Die twee staan voor mij symbool voor het ritme van het leven. Dat is vol met chaos-momenten, maar ook rustmomenten. Ik merkte tijdens het draaien dat ik het probleem vooral in de stad vond en de rust in de natuur.’

Waar woon je eigenlijk zelf?
(lacht) ‘Ik woon zelf in Amsterdam, maar ik ben momenteel naar een eigen stuk land aan het kijken. Ik wil graag met mijn vriend meer zelfvoorzienend leven. Dus mijn eigen verlangens zijn zeker terug te vinden in de film. Het is een soort zelfportret zonder dat ik er zelf in zit.’

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Hoe reageerden Anne en Kjeld op de film?
‘Ze ontmoetten elkaar voor het eerst bij de première op het Nederlands Film Festival. Wat grappig was, was dat ze allebei tegen de ander op keken. Anna heeft behoefte om in de natuur te wonen en Kjeld wil zich meer kunstzinnig uiten.’ 

Wat wil je met de film vertellen?
‘Ik hoop dat anderen zich erin herkennen en denken: ik ben niet alleen in deze dwalende zoektocht. Het is niet alleen maar donker, maar er zijn ook veel mooie kleine momenten.’

Een van de vragen die je stelt, is: Hoe moeten wij leven als er nergens antwoorden te vinden zijn? Wat denk je hier zelf over?
‘Ik denk dat het goed is om die worsteling om te zetten in een kunstvorm of iets anders moois. En het eindantwoord is volgens mij: liefde. Daar kun je ook veel acceptatie in vinden, in liefde voor de mensen om je heen, maar ook in de liefde voor natuur of muziek.’

Iris Grob (1991) studeerde aan de HKU en werkt nu als redacteur voor het Jeugdjournaal. Ze is bezig met een filmplan over hoe bedrijven kantoorhonden inzetten om het grote aantal burn-outs te verminderen.