Malou Wagenmaker 17 april 2022
In ‘Henk’ portretteren makers Sarah Blok en Lisa Konno de Surinaams-Nederlandse Henk Shakison. Henk werkt als conciërge op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Achter zijn glimlach schuilt een heel levensverhaal. Zo was hij ooit fanatiek rolschaatser en begin jaren ’90 muzikant in de band nuClarity. In de korte docu ‘Henk’ verschijnt hij in kleurrijke kostuums die een ode aan zijn leven brengen. 2Doc.nl sprak de makers over de rol van mode in film.
Hoe kwamen jullie op het idee om mode in de documentaire te gebruiken?
Lisa: ‘Het was echt het basisidee. Bij onze eerste film, NOBU, wilden we het verhaal van mijn vader vertellen met mode. Film was een logische, visuele keuze om zowel zijn verhaal te vertellen als mode te gebruiken. Ik vind het heel mooi dat kostuums een soort droomwereld kunnen laten zien die tussen fantasie en realiteit zit. Mode heeft soms, zoals in modebladen, niets meer met het dagelijks leven te maken. Toch kan mode ook in het dagelijks leven doorsijpelen. De kostuums van Henk vertellen iets over zijn identiteit.’
Hoe komt zo’n collectie voor Henk tot stand?
Lisa: ‘Eerst voerden we heel veel gesprekken met Henk. Dan bespreken Saar en ik wat we de interessantste aspecten van Henk vinden en gaan we op basis daarvan op zoek naar feitjes en symbolen. Ik kijk ook naar de kleding die hij zelf draagt. Wat ik maak is niet draagbaar, maar heeft wel heel duidelijk een connectie met hem, als een soort portretvorm. We bedenken bijvoorbeeld: hoe kan je laten zien dat zijn werk als conciërge onzichtbaar is, maar ook iets moois? Dat kan bijvoorbeeld door elementen als sleutelhangers en sleutels uit te vergroten tot sieraden.’
Sarah: ‘De ontwerpen ontstaan ook aan de hand van het thema van de film: erkenning. In tegenstelling tot de arena van de kunstacademie heeft Henk geen verlangen naar erkenning. Hij wil alleen over zichzelf vertellen als iemand oprecht interesse in hem toont. Om dit contrast aan te zetten, maakt Lisa gebruik van een kleur in het kostuum dat anders is dan de locatie. Zo is het mooi dat Henk in de film door de grijze gangen van de academie skate, terwijl hij zelf een knalroze pak draagt.’