Maandag 13 april, 20:25u op NPO 2

Ons Bier

KRO-NCRV

Bierbrouwers Ruud en Johan brouwen al ruim twintig jaar hun ambachtelijk biermerk Huttenkloas in hun brouwerij in Twente. De inkomsten vallen tegen en daarom verhuren ze hun ketels aan hippe biermerken uit de Randstad. Daarmee raakt hun eigen bierdroom steeds verder uit het zicht. De Tukkers besluiten het roer om te gooien en nemen een trendy reclamebureau in de arm. Lukt het hen om het eigen merk succesvol te maken?

Ruud van de Gevel en Johan Nijhof waren eind vorige eeuw hun tijd ver vooruit met hun lokaal gebrouwen Huttenkloas-bier. De craftbier-revolutie was nog niet uitgebroken en Nederland dronk alleen nog maar pils. Het eigen bier uit Twente vond vrijwel nergens aftrek. De omslag kwam in 2010, toen de rage van het zelfgebrouwen bier uit de Verenigde Staten naar Nederland overwaaide. Jonge ondernemers uit de Randstad lanceerden het ene hippe biermerk na het andere, met gewaagde smaken en catchy etiketten. De kersverse brouwers hadden zelf geen kapitaal om in dure ketels te investeren en klopten aan bij Ruud en Johan. Huttenkloas kon de inkomsten goed gebruiken en ging voor de aanstormende collega’s uit de Randstad brouwen. De Twentse brouwerij had uiteindelijk zo’n dertig huurbrouwers in huis en brouwde nauwelijks meer voor het eigen merk. Geïnspireerd door het succes van de nieuwe generatie willen Ruud en Johan nog een keer proberen met het eigen Huttenkloas merk een plek te veroveren op de overspannen biermarkt.

De Tukkers weten dat er een cultuuromslag nodig is binnen de brouwerij, het is niet alleen een kwestie van een nieuw etiket. Ze schaffen nieuwe apparatuur aan en huren een duur en trendy reclamebureau uit Hengelo in. Ze moeten net als hun succesvolle collega’s uit de Randstad gebruik gaan maken van social media en internet. Maar Ruud en Johan hebben nog nooit getwitterd en alleen hun stagiaire zit op Facebook. Lukt het hen om het eigen bier succesvol te maken?

Regie: Olivier van der Zee

Meer over de speciaalbier-trend

NPO Focus

Biertje? Een korte geschiedenis van een heel oud drankje

Alles wat je ooit wilde weten over bier vind je in dit NPO Focus-dossier. Ze gaan in op de geschiedenis van bier (wist je bijvoorbeeld dat er al 13.000 jaar bier wordt gedronken?), op de culturele waarde van het drankje, leggen uit hoe je bier brouwt en vertellen over de speciaalbiertrend waar de documentaire Ons bier over gaat. Lees hier meer...

Helmut Boeijen over 'Ons bier'

‘Ik bepaal hier wat er gebeurt’, zegt Johan Nijhof tegen de medewerkers van het reclamebureau AlienTrick dat hij heeft ingehuurd om het imago van Huttenkloas, ‘een misdadig lekker biertje’, een ferme oppepper te geven. ‘Daar ben ik heel duidelijk in.’ Dus of hij zijn compagnon Ruud van der Gevel meeneemt naar de volgende afspraak, kan de Twentse brouwer nog niet zeggen…

De documentaire Ons Bier (55 min.) is nauwelijks een kwartier onderweg en de oplettende kijker weet genoeg: dit kon wel eens gedoe worden. Het twistpunt ligt dan ook al vast: welke plek krijgt de stoel waarop de oorspronkelijke Huttenkloas, een Twentse rover en moordenaar uit de achttiende eeuw, volgens de overlevering is geradbraakt en ter dood is gebracht in het nieuwe logo? Past die stoel überhaupt nog wel bij het tintelfrisse imago van de brouwer?

Huttenkloas, zoveel is duidelijk, moet worden klaargestoomd voor de 21e eeuw, met nieuwe apparatuur en een moderne attitude. ‘Facebooken, dat moeten we ook gaan doen’, constateren Johan en Ruud, die er toch bij is, onderweg naar het kantoor van AlienTrick, waar ze het merk Huttenkloas opnieuw gaan ‘positioneren binnen het bierlandschap’. Dit gaat gepaard met een bijdetijds logo, waarin de veelbesproken stoel een minder prominente plek heeft gekregen.

Het oubollige, ongetwijfeld smakelijke biertje krijgt zo een hipster-imago aangemeten. Documentairemaker Michiel van Erp zou er enkele jaren geleden wel raad mee hebben geweten en van de Huttenkloasen stoethaspels in een kneuterige komedie hebben gemaakt. En Frans Bromet had het meningsverschil ongetwijfeld echt op de spits gedreven. Oliver van der Zee, de maker van deze aandoenlijke tv-film, zoekt echter een, overigens heel vermakelijke, redelijke middenweg.

Waarbij na afloop wel een beetje het gevoel blijft hangen dat het verhaal nog niet is afgerond. Vaart Huttenkloas uiteindelijk wel bij al die vernieuwingsdrift? Een iets langere adem had Ons Bier wellicht goed gedaan.

Lees de rest van de 2Doc Weekly van 12 april 2020 hier. Wil je elke zondag documentairetips ontvangen? Abonneer je hier op onze nieuwsbrief.