News letter

2Doc:

Bezness As Usual

VPRO

Hoe is het om een kind te zijn van een Tunesische playboy en een Nederlandse moeder? Zijn de verwachtingen en culturen over en weer verenigbaar?

De Nederlandse Alex Pitstra, geboren als Karim Alexander Ben Hassen, is 25 jaar als hij een brief van zijn Tunesische vader krijgt. Hij heeft hem sinds zijn kinderjaren niet meer gezien en nu wil de man hem ontmoeten. Ondanks alle argwaan en oud zeer besluit Alex naar Tunesië te gaan en een relatie op te bouwen met zijn Tunesische familie, die hem als een verloren zoon binnenhaalt. Later overtuigt hij ook zijn Zwitserse halfzus Jasmin, die eveneens zonder hun vader opgroeide, om met hem mee naar Tunesië te gaan. Het blijkt dat Alex' vader in zijn jonge jaren een succesvolle bezness in de badplaats Sousse was. Hij verdiende aan vrouwelijke Europese toeristen door hen het hof te maken. Het was een familieonderneming, de hele familie leefde er van.

Alex begint aan de goede bedoelingen van zijn vader te twijfelen als deze ook hem steeds vaker om geld begint te vragen. Tijdens zijn zoektocht wordt Alex niet alleen geconfronteerd met de cultuurverschillen tussen hem en zijn familie in Tunesië, maar ook met de relatie met zijn Nederlandse moeder. Welke rol moet hij vervullen als zoon tussen twee culturen in?

Regisseur Alex Pitstra over zijn documentaire Bezness As Usual in 'Nooit meer slapen'

Kijk ook..

Meral Uslu onderzoekt wie de persoon is achter haar vader Ata Uslu, een charmante avonturier met een losbandige levensstijl. Een man afkomstig uit een patriarchale boerenfamilie in Turkije, die in de jaren '60 uit Turkije vertrok en terechtkwam in de flowerpowertijd. Zijn vrouw bleef de eerste jaren alleen met de kinderen achter in Turkije. Voor Ata Uslu was Nederland de hemel op aarde en hij profiteerde volop van zijn vrijheid. Aan deze levensstijl heeft hij een aantal wettige en onwettige kinderen overgehouden. Onder meer door gesprekken met haar (half-) zussen en broers probeert Meral Uslu het karakter en de levensloop van haar vader te achterhalen, maar ook wat vaderschap voor zijn kinderen betekent.

Gevangen tussen twee culturen

Hier woon ik, daar leef ik

Filmmaakster Fatima Jebli-Ouazzani (bekend van In het huis van mijn vader) vertelt door de ogen van vier bijzondere vrouwen het verhaal van de migratie tussen Turkije en Nederland (heen en weer) en de snelheid waarmee Turkse vrouwen zich binnen enkele generaties emanciperen.

The Only Son

De toekomstplannen van de Tibetaanse Pema staan onder grote druk. Net als vier van zijn vijf zussen wordt hij op jonge leeftijd naar een kindertehuis in Kathmandu gebracht. Nu, jaren later, vragen zijn traditionele ouders het onmogelijke van hem; zij willen dat hij terugkomt, met een lokaal meisje trouwt en voor het land zorgt. De verwesterde Pema studeert inmiddels in Nederland en kan zich een toekomst zonder computer en boeken niet meer voorstellen. Pema gaat terug naar het afgelegen gehucht in de bergen. Hij hoopt zijn ouders op andere gedachten te brengen. Die rekenen erop dat hun enige zoon zijn verantwoordelijkheid neemt, trouwt en het land zal beheren. Maar Pema ziet daar geen leven voor zichzelf. Toch wil hij ook zijn ouders niet in de steek laten.

Chris Kijne blikt terug op de documentaire ‘The Only Son’ (BOS, 2013) met regisseur Simonka de Jong en hoofdpersoon Pema Gyalsten Gurung. "I’m still hoping for a miracle", zegt Pema, de hoofdpersoon van The Only Son, aan het einde van de documentaire. De Tibetaanse Pema moest tegen het einde van zijn studie in Nederland kiezen tussen een toekomst in het moderne Westen, of een terugkeer naar zijn geboortedorp in de Himalaya om voor zijn ouders te zorgen. In deze aflevering van X jaar na dato horen we onder andere of dat wonder geschiedde, hoe het dilemma opgelost is en welke rol de documentaire hierin heeft gespeeld.

Op de hoogte blijven van het laatste documentairenieuws? Meld je aan voor de nieuwsbrief.