Overal ter wereld fietst de mens, maar nergens zoveel als hier.

Nederlanders peddelen massaal door hun polders, duinen, bossen en in drommen door de steden. Er zijn zelfs meer fietsen dan mensen. Hoe komt dat? Is het vanwege ons vlakke land?

Dat kan niet de hele verklaring zijn, want Mannheim, Londen en Parijs zijn ook plat. Toch zie je daar veel minder fietsers. En dat terwijl het rijwiel is uitgevonden door Duitsers, Engelsen en Fransen. Zeg maar gerust door iedereen, behalve door Nederlanders. Hoewel, de bagagedrager schijnt hier te zijn toegevoegd. Hoe dan ook is enkel in Nederland de fiets volledig opgenomen in het dagelijks leven en totaal vergroeid met het straatmeubilair, een cultureel fenomeen waar het buitenland met verbazing naar kijkt.

Op de fiets #1

Wat is eigenlijk die Nederlandse fietscultuur? Voor antwoorden reist Marten Minkema naar de Duitse geboorteplaats van de allereerste loopfiets, naar Deventer waar de Nederlandse fietsgeschiedenis is begonnen en naar Utrecht waar 's lands oudste fietspad ligt. Daar is in 1883 de Nederlandsche Vélocipèdisten Bond opgericht, de latere A.N.W.B. Die maande Nederlanders om vooral netjes rechtop te fietsen - wat velen tot op de dag van vandaag doen. Dit is het eerste deel van het tweeluik Op de fiets, gemaakt door Marten Minkema.

Karl-Drais-Monument in Rheinau bij Mannheim

Op de fiets #2

Nederlanders fietsen het hele jaar door en er zijn hier meer fietsen dan mensen. Maar hoe is dat zo gekomen? Marten Minkema onderzoekt de Nederlandse fietsgeschiedenis en        -toekomst in het tweeluik Op de fiets. In deel 2: de oorsprong van de oma-fiets, een oer-Nederlands fenomeen. En: overleeft de Nederlandse fietscultuur de e-bike-revolutie?

Verder lezen over dit onderwerp

Credits

Op de fiets is gemaakt door Marten Minkema.
Eindredactie: Remy van den Brand & Dini Bangma