Killswitch

Ali Akbarzadeh, Akorn Entertainment LLC, USA 2014 ,

Hoe maak je een film over internet en hackers beeldend en toegankelijk? Regisseur Ali Akbarzadeh heeft daar geen enkele moeite mee. Met behulp van de voor iedereen bekende interfaces van Wikipedia, Google en zelfs The Sims brengt hij een technisch verhaal dichtbij voor iedereen die ooit een computer heeft gebruikt. En daarmee toont Akbarzadeh direct de urgentie van het onderwerp aan: we hebben allemaal te maken met het probleem dat hij onder de aandacht brengt.

★★★★☆

Door Nikki van der Westen

Dat probleem heet de strijd voor vrijheid van informatie, transparantie van overheden en bescherming van privacy. Niet de minste onderwerpen. Maar Killswitch maakt het verhaal van deze tijd, over de strijd tegen controlerende overheden, helder aan de hand van twee sleutelfiguren.

De grote helden in Killswitch zijn Aaron Swartz en Edward Snowden. Het wonderkind Aaron Swartz streed voor vrijheid van informatie op het internet en stopte een Amerikaanse wet die die vrijheid zou inperken. Totdat hij, uit angst voor een jarenlange gevangenisstraf, zelfmoord pleegde. Edward Snowden, de grootste klokkenluider van de 21ste eeuw, openbaarde in 2013 topgeheime documenten die aantoonden dat de Amerikaanse overheid vriend en vijand ongelimiteerd bespioneert

Killswitch is af en toe bijna een activistisch pamflet. Maar de argumenten zijn gedegen en de opbouw is niet sensationeel. Niet gekunsteld sensationeel althans, want het verhaal an sich heeft genoeg spanning voor een thriller – ware het niet dat het zich op dit moment in de realiteit afspeelt. Dat gegeven grijpt Akbarzadeh aan om af te sluiten met een oproep, zoals het een activist betaamt. Wie door hem is overtuigd, kan zijn steentje bijdragen.

Vertoningen van 'Killswitch' tijdens IDFA 2014
za 22-11 - 10.00 uur - Tuschinski 1
zo 23-11 - 22:15 uur - Munt 10